Blog

UBEZPIECZENIA

KREDYTY

20 maja 2019

Sezon budowlany nadchodzi 

Zbliża się tzw. sezon budowlany, a większość osób, które wraz z nastaniem odpowiedniej pogody planują rozpocząć budowę lub dokończenie już rozpoczętej, przygotowuje się do zaciągnięcia kredytu na ten cel. Najczęściej pojawiającymi się pytaniami, z którymi spotykam się od tych osób są:

1. Co jest wkładem własnym w przypadku budowy domu?

2. Ile mam czasu na budowę domu?

3. Jaki jest minimalny koszt budowy przyjmowany przez banki?

4. Jak rozliczany jest kosztorys budowy?

5. Kiedy zacząć starania o kredyt hipoteczny?

 

 

  • Wkładem własnym w przypadku budowy domu jest zarówno działka budowlana jak i już poniesione koszty związane z przygotowaniem do budowy (np. zakup i adaptacja projektu), środki już wniesione w budowę lub zakupione materiały, a także środki pieniężne zgromadzone na rachunku, które zamierzamy wnieść przy realizacji inwestycji. Należy pamiętać, że jeśli działka budowlana została sfinansowana kredytem, to wkładem własnym będzie jedynie różnica pomiędzy jej wartością a aktualnym saldem zadłużenia.
  • Co do zasady banki umożliwiają ukończenie budowy w ciągu 24 miesięcy i uważam, że jest to czas wystarczający do tego, aby móc wybudować dom i oddać go do użytkowania. Wielu klientów zakłada, że upora się ze wszystkim w ciągu jednego roku, co już często bywa wyzwaniem, ale znam przypadki, gdzie to się udało. Jeśli jednak z jakichś powodów 2-letni okres nie wystarcza, to zwykle nie ma problemu, aby bank go wydłużył. Wystarczy pismo wyjaśniające przyczynę opóźnienia i prośba o przesunięcie terminu rozliczenia budowy.
  • Jest jeden bank, który takiego minimum nie określa, przy czym po pierwsze bank ten średnio do współpracy przy budowie domu się nadaje, a po drugie należy pamiętać, że zbyt niski zaplanowany koszt budowy będzie z całą pewnością oznaczał problemy dla kredytobiorcy. W kilku bankach minimalny koszt jest ustanowiony na poziomie 2000zł/m2 powierzchni użytkowej, w części jest to około 2500zł/m2. O ile jeszcze kilka lat temu było możliwe wybudowanie domu przy tym niższym progu, to przy obecnych cenach robocizny i materiałów jest to niezmiernie trudne, jeśli nie niemożliwe. Szacując koszt budowy domu nie należy przyjmować, że prace będą wykonywane we własnym zakresie. Należy wliczyć również koszt robocizny, nawet jeśli sami mamy umiejętności pobudowania domu od A do Z. Zawsze mogą pojawić się nieprzewidziane okoliczności, które spowodują, że konieczne będzie najęcie ekipy budowlanej.
  • Dość często zdarza się, że kredytobiorcy wśród preferencji dotyczących wyboru banku wskazują, że poszukują banku nie wymagającego faktur. Obecnie chyba tylko dwa banki wymagają faktur na przynajmniej część prac budowlanych (50-60%). W pozostałych bankach rozliczenie kosztorysu odbywa się poprzez inspekcję rzeczoznawcy zleconą przez bank lub dostarczenie do banku zdjęć potwierdzających wykonane prace wraz z dziennikiem budowy. Faktury mogą ewentualnie służyć udokumentowaniu poniesionych kosztów na zakup materiałów, które nie zostały jeszcze wykorzystane w budowie.
  • Starania o kredyt należy zacząć co najmniej 2 miesiące przed terminem, gdy środki będą potrzebne. Procedura kredytowa trwa średnio miesiąc, czasem mogą nastąpić komplikacje, które okres ten wydłużą. Warto również już wcześniej rozglądać się za kredytem i w przypadku pojawienia się ciekawej oferty skorzystać z niej.

 

Jeśli nasuwa się Wam pytanie, które nie pojawiło się wyżej lub chcielibyście uzyskać bardziej szczegółowe informacje, to zapraszam do dyskusji w komentarzach lub wiadomościach prywatnych.

 

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

 

87-500 Rypin, ul. Wiejska 2

+48 507 483 623

Lzalewski@fintime.com.pl

ŁUKASZ ZALEWSKI

KONTAKT